LPG изпарители - как работят, симптоми и ремонт.
Как работи изпарителят за пропан-бутан (LPG)?
Изпарителят е един от най-важните компоненти на системата за пропан-бутан (LPG) за автогаз. Неговата задача е да прехвърли студения пропан-бутан (LPG) от резервоара от течна фаза в газова форма и едновременно с това да намали налягането от приблизително 10 бара до 1-2 бара работно налягане. Изпарителят за LPG за автогаз е известен още като редуктор на налягането и е необходим за намаляване на налягането и безопасно подаване на LPG към двигателя чрез LPG инжекторите.
За осъществяването на този процес е необходима енергия под формата на топлина, която се осигурява от отпадната топлина през охлаждащата течност на двигателя. Следователно, изпарителят на пропан-бутан може да се разглежда и като топлообменник .
Като правило, изпарителите в газовата система за пропан-бутан (LPG) имат двукамерна система, разделена от гумена мембрана. LPG изпарителят е свързан към охладителната верига на превозното средство, за да се загрее до желаната температура, използвайки топлата охлаждаща вода. Течният LPG преминава през втората камера, където се нагрява, изпарява и превръща в газова фаза. Изпарителят изисква определено работно налягане, което може да се настрои при повечето изпарители с помощта на регулиращ винт.
Най-важното нещо, което трябва да знаете за изпарителя, е, че той трябва да бъде напълно запечатан през цялото време и да няма никакви течове. В противен случай не може да се поддържа необходимото работно налягане. Ако мембраната Gunmi протече, горивото от пропан-бутан може да се смеси с охлаждащата вода и в най-лошия случай това може да доведе до повреда на двигателя.
Изпарителите за газови системи обикновено имат спецификация в kW , която се базира на мощността на двигателя на превозното средство, което ще се преобразува. Спецификацията в kW на изпарителя за пропан-бутан трябва да се разбира като горна граница, за да може да се гарантира постоянна и безопасна работа на превозното средство.
Най-разпространените изпарители за пропан-бутан (LPG) включват изпарители Prins, изпарители BRC, KME, Landi Renzo, Zavoli, Lovato, Tartarini и други.
Висококачествените изпарители от Prins, BRC, Landi Renzo и други производители могат да бъдат ремонтирани рентабилно с ремонтни комплекти. Ремонтът винаги трябва да се извършва от специалист.
Симптоми на дефектен изпарител на пропан-бутан
Дефектният изпарител често има различни причини, включително лошо качество на газа, което води до залепване на изпарителя, неправилен монтаж или дефектна гумена мембрана.
Тъй като изпарителят трябва да поддържа постоянно работно налягане за безопасна работа, проблеми като замърсяване/лепкавост или течове означават, че изпарителят на пропан-бутан вече не може да поддържа постоянно работно налягане. В зависимост от проблема, налягането в изпарителя се повишава или спада, което води до изключване на газовата система и връщане на превозното средство към работа на бензин. Превключването обратно към работа на бензин се контролира от газовия контролер.
Специална характеристика на газовите системи Prins е, че в случай на проблеми с изпарителя, при връщане в бензинов режим се активира 10-минутно блокиране, което гарантира, че превозното средство вече не може да бъде превключено обратно в газов режим от водача. Ако 10-минутното блокиране е изтекло и се опитате да превключите превозното средство обратно на работа на газ, но налягането в изпарителя е все още твърде високо или твърде ниско, същото съобщение за грешка се активира отново и 10-минутното блокиране отново влиза в сила. Това прави много лесно диагностицирането на проблеми с изпарителя в газовите системи Prins дистанционно.
Изпарителите Prins от първо поколение, които бяха оборудвани с две диафрагми, често имаха проблема с навлизането на газ в охладителната верига, ако изпарителят беше дефектен. Това беше много опасно за двигателя, тъй като газът навлизаше в охладителната верига под налягане от приблизително 10 бара, докато двигателят работеше при налягане от приблизително 2 бара. При отстраняване на неизправности, поради които налягането в охладителната верига се е повишило, в повечето случаи не беше очевидно, че изпарителят е причината за проблема. В резултат на това гарнитурата на цилиндровата глава беше сменена с големи разходи, без да се отстрани причината.
С по-новите поколения изпарители Prins с модифициран дизайн, тези проблеми вече не се появяват.
Ако има съмнение за дефектен изпарител, капачката на разширителния резервоар може да се отвори, за да се провери дали има миризма на газ.
Залепване на изпарителя поради лошо качество на газа
Ниското качество на газа може да доведе до отлагания в изпарителя на пропан-бутан (LPG), което от своя страна може да доведе до запушването му. Запушеният изпарител вече не може да се регулира и не може да поддържа постоянно налягане. В резултат на това, LPG системата се връща към работа с бензин.
Във всеки случай, изпарителят трябва да бъде проверен от специалист, за да се гарантира, че работи правилно. Или изпарителят трябва да бъде сменен, или вътрешните му механизми могат да бъдат напълно ремонтирани с помощта на ремонтен комплект.
Проблеми с изпарителя поради грешки при монтажа
Неправилният монтаж на изпарителя за пропан-бутан (LPG) е честа причина за проблеми с LPG системата за автогаз. Той трябва да бъде правилно интегриран в охладителната верига, така че да достигне достатъчно висока температура (приблизително 70 - 90 градуса по Целзий или по-висока), за да може да преобразува течния LPG в газова фаза с ниско налягане. Ако изпарителят не е инсталиран правилно, той не може да достигне необходимата температура и това ще доведе например до твърде високо налягане в изпарителя, което ще накара газовия контролер да превключи системата обратно в бензинов режим.